خواص آب

آب مایع حیات است و همه ی موجودات برای ادامه زندگی وابسته به ان هستند.

حدود 60 درصد وزن بدن مردان و حدود 50 درصد وزن بدن زن ها را آب تشکیل می دهد.بنابراین نیاز بدن انسان به ان حیاتی است.نوشیدن میزان معین آب در روز ضروری است اما نیازی به زیاد کردن این میزان نیست. کاری که باید بکنید جبران میزان آبی است که از دست می دهید.یک فرد متوسط روزانه حدود 2 تا 3 لیوان آب از تنفس، و 1 لیوان دیگر از طریق عرق کردن از دست می دهد. اگر 3 تا 4 لیوان نیز به طور تقریبی از طریق ادرار دفع کند، بدن حدوداً به 8 لیوان در روز آب نیاز پیدا می کند.شما باید همان میزان آبی که در روز از دست داده اید، را برای بدن دوباره تامین کنید نه بیشتر.اگر بیشتر از میزان مورد نیاز آب به بدن برسانید، تعادل الکترولیت ها از جمله سدیم در بدن از بین می رود که منجر به مشکلات گوارشی، حملات ناگهانی و حتی بیهوشی می شود.

خواص آب در بدن انسان:

1)  حفظ تناسب اندام: اگر به دنبال کاهش وزن هستید، بدانید که آب باعث افزایش متابولیسم بدن می شود و باعث می شود احساس سیر بودن به شما دست دهد. همچنین چنانچه شما یک لیوان آب یخ بنوشید،  بدن گرمای مورد نیازبرای استفاده از ان را از سوزاندن چربی ها به دست می آورد.

2)بالا بردن کارایی مغز :

آزمایشات بالینی نشان داده است که کمبود آب کارایی حافظه کوتاه مدت را پایین می آورد و به قدرت تمرکز آسیب می رساند.همچنین آب باعث از بین بردن رادیکال های آزاد که باعث خرابی سلول ها در مغز می شود را از بین می برد.

3)  کاهش استرس:

۸۵ درصد بافت مغز را آب تشکیل می دهد. به هنگام تشنگی، بدن و مغز، برای انجام فعالیت های خود با فشار و استرس مواجه می شوند. برای کاهش سطح استرس، همیشه به هنگام کار یک لیوان آب بر روی میز خود داشته باشید و یا به هنگام ورزش، یک بطری آب به همراه داشتهباشید، تا با استرس کمتری به فعالیت بپردازید.
4)کاهش عفونت:

سیستم لنفاوی موجود در بدن وظیفه دفع عفونت ها و میکروب ها را دارد. این سیستم قبل از ورود سموم به جریان خون، آن ها را از بین مبرد. آب ناکافی در سیستم لنفاوی در بدن اختلال ایجاد می کند و در نتیجه مقاومت بدن را در مقابل عفونت های خطرناک کاهش می دهد.

5) تمرکز:

آب می تواند سموم موجود در بعضی از فرآورده های غذایی مانند افزودنی ها و مواد نگه دارنده را از کبد دفع کند و باعث فعال تر شدن فرد و افزایش تمرکز می شود.

6) رفع گرفتگی عضلات:

اکسیژن از طریق خون به عضلات منتقل می شود. در صورت نرسیدن اکسیژن به خون، عضلات اسیدلاکتیک ترشح می کنند که گرفتگی عضلانی به وجود می آورد. آب کافی یعنی تامین اکسیژن خون.

7) آرتروز:

آب در نرم کردن مفاصل بین استخوان ها نقش اساسی دارد. کمبود آب، سایش بین سطح غضروف ها را افزایش می دهد و در نتیجه باعث درد و ورم مفاصل می شود.

8) کاهش بوی دهان:

بوی نامطبوع دهان نشانه بارز کمبود آب بدن است. آب دهان در از بین بردن باکتری های موجود در دهان و آب رسانی به زبان نقش موثری دارد.

9)کاهش کمر درد:

دیسک های موجود در قسمت کمر هر انسان پر از مایعات است و مانند کمک فنر عمل می کند، فعالیت بدنی منظم و میزان کافی مایعات، دیسک ها را آب رسانی کرده و به آن ها اجازه می دهد تا قسمت فوقانی بدن را حمایت کنند.

معمولا مایع درون دیسک در تحمل ۷۵ درصد وزن بدن نقش دارد در حالی که خود اسکلت دیسک تنها در تحمل ۲۵ درصد وزن بدن نقش دارد. افت مایعات، اسکلت را مجبور می کند وزن بیشتری را تحمل کند و در نتیجه درد و ناراحتی به وجود می آید.

10)سردرد:
۷۵ درصد مغز هر فرد از آب تشکیل شده است. بنابراین کمبود آب بدن، باعث سردرد می شود.

از دیگر خواص آب میتوان به موارد زیر اشاره کرد

•  رقیق ساختن جریان خون برای تسهیل جریان خون در عروق.

• تنظیم درجه حرارت و خنک سازی بدن توسط تعریق.

• حفظ رطوبت غشای مخاطی واقع در دهان و ریه ها.

• روانکاری مفاصل، سیستم گوارشی و نسوج بدن،از دیگر خواص آب است.

• کاهش آماس مثانه با زدودن باکتریها از مثانه.

• کمک به هضم و گوارش غذا و جلوگیری از یبوست.

• حمل مواد مغذی و اکسیژن به سلولها ی بدن.

• مرطوب کننده پوست، چشمها، دهان و مجاری تنفسی.

• به عنوان یک ضربه گیر در چشم،نخاع و کیسه آمنیوتی پیرامون جنین.

• حمل و پاکسازی مواد زائد حاصل از متابولیسم درون بدن مانند اوره و دی اکسید کربن.

• تنظیم الکترولیتهای درون بدن مانند سدیم و پتاسیم.

• افزایش عملکرد فیزیکی و ذهنی از دیگر خواص آب است.

• نوشیدن آب کافی از ایجاد عارضه های پوستی مانند اگزما، پسوریازیس، خشکی و چین و چروک پوست  پیشگیری میکند.

زمانبندی صحیح برای خوردن اب:

زمان دقیق مصرف آب اهمیت زیادی دارد و حداکثر تاثیر را روی بدن خواهد گذاشت.

با زمانبندی صحیح آب خوردن اثر آن را در بدن خود بالا ببرید .

دو لیوان آب بعد از بیداری به فعال کردن ارگان های داخلی  کمک می کند .

یک لیوان آب 30 دقیقه قبل از غذا هضم غذا را راحت تر می کند.

یک لیوان آب قبل از گرفتن حمام به کاهش فشار خون کمک می کند.

یک لیوان آب  قبل از خواب از سکته مغزی یا حمله قلبی جلوگیری می کند.

مصرف ۲ لیوان آب، ناشتا، اعضای داخلی بدن را فعال می کند.